Welcome to Farg'ona Viloyati Statistika Boshqarmasi   Click to listen highlighted text! Welcome to Farg'ona Viloyati Statistika Boshqarmasi Powered By GSpeech

Prezident Shavkat Mirziyoyev joylarda amalga oshirilayotgan bunyodkorlik ishlari, ijtimoiy-iqtisodiy islohotlarning borishi bilan tanishish maqsadida 18-iyul kuni Sirdaryo viloyati Xovos tumaniga tashrif buyurdi. Davlatimiz rahbari dastlab Xovos tumani markazida amalga oshirilayotgan bunyodkorlik ishlari bilan tanishdi.

Bugungi kunda Xovos shaharchasida 27 mingdan ziyod aholi istiqomat qiladi. Bu yerda oxirgi ellik yil davomida bironta koʻp qavatli uy qurilmagan. Odamlar eski, tor, zax uylarda yashab kelgan. Infratuzilma inshootlari ham ogʻir ahvolga kelib qolgan, sizot suvlarning yuqoriligi aholi yashash sharoiti yanada yomonlashishiga olib kelgan.
 
Prezidentimiz joriy yil 19-fevralda viloyatga tashrifi chogʻida tuman markazini qayta qurish, infratuzilmani yaxshilash boʻyicha mutasaddilarga topshiriq bergan edi. Uning ijrosi doirasida 2019-yil 7-mayda Vazirlar Mahkamasining Xovos tumani markazini rivojlantirishga oid qarori qabul qilindi.
 
Ayni paytda maxsus ajratilgan hududda kompleks qurilish ishlari amalga oshirilib, 30 ta koʻp qavatli uy qurilmoqda. Jami kvartiralar soni 760 tani tashkil etadi. Ularning 600 tasi arzon, 160 tasi tijorat kvartiralaridir.
 
10 ta tijorat uyining 1-qavatida savdo va maishiy xizmat koʻrsatish obyektlari boʻladi. Shuningdek, 150 ta bir qavatli uylar bunyod etilmoqda. Uylarni joriy yil kuzda foydalanishga topshirish rejalashtirilgan. Zamonaviy infratuzilmaga ega yangi turar joylar aholining ijtimoiy sharoitini yaxshilab, hayot sifatini oshiradi.
 
Bundan tashqari, mahalliy hokimiyat va boshqaruv organlari binolari, Davlat xizmatlari agentligi, tijorat banklari, maktab, istirohat bogʻi, xotira maydoni, kinoteatr, kutubxona, masjid, bozor, savdo va maishiy xizmat shoxobchalarida ham qurilish ishlari jadal olib borilmoqda.
 
Prezident qurilishda ishlatilayotgan materiallarning narxi va sifati bilan qiziqdi. Mahalliylashtirish darajasini oshirib, ularning narxini yanada kamaytirish choralarini koʻrish kerakligini taʼkidladi. Urbanizatsiya nuqtai nazaridan tuman kelajagini bugundan oʻylash, zarur joylarga kommunikatsiya tarmoqlari tortish, aholini ish bilan taʼminlash va boʻshagan yerlardan samarali foydalanish boʻyicha topshiriqlar berildi.
 
Endi yangi ish oʻrni yaratishga eʼtibor qaratishimiz kerak. Toki yangi uyga koʻchib oʻtadigan yurtdoshlarimiz doimiy daromad manbaiga ega boʻlsin, dedi davlatimiz rahbari.
 
Shu yerda Prezidentimizga Sirdaryo viloyati, xususan, Xovos tumanida ichimlik suvi taʼminoti va oqova tizimini rivojlantirish, “Oʻzbekiston temir yoʻllari” aksiyadorlik jamiyati tomonidan Mirzaobod tumanida bunyod etilayotgan parrandachilik, bogʻdorchilik, sabzavotchilik va poliz ekinlari majmuasi, “Xavfsiz shahar” konsepsiyasi doirasida Xovos shahrida jamoat tartibini saqlash boʻyicha hamkorlikda tashkil etiladigan xizmatlar, joriy yilda tumanda tuziladigan kichik biznes subyektlari haqida maʼlumot berildi.
 
Xususan, keyingi yillarda 1 ming 164 kilometr suv quvuri yotqizilgani, 57 ta suv tarqatish stansiyasi va boshqa inshootlar qurilgani qayd etildi. Shu va galdagi ishlar natijasida 2020-yil boshida viloyat aholisining ichimlik suvi bilan taʼminlanishi 88 foizdan oshadi. Mirzaobod tumanida bunyod etilayotgan parrandachilik, bogʻdorchilik, sabzavotchilik va poliz ekinlari majmuasida minglab yangi ish oʻrni yaratiladi.
 
Joylarda jinoyatchilikni kamaytirish, oldini olishda ichki ishlar va prokuratura organlari hamkorlikda ishlab, oldingidek tuman yoki viloyat kesimida emas, balki mahalla kesimida vaziyatni tahlil qilishi kerakligi, Xovos tumanida yirik ishlab chiqarish majmualarining yoʻqligi inobatga olinib, kichik tadbirkorlik subyektlarini rivojlantirish, mavjud imkoniyat va salohiyatdan samarali foydalanish zarurligi alohida taʼkidlandi.
 
Davlatimiz rahbari tuman markazidagi aholining turmush sharoiti bilan tanishdi.
 
Shavkat Mirziyoyev Xovos tumanidagi “Saxovat” fermer xoʻjaligi dalasida boʻlib, gʻoʻza rivojini koʻzdan kechirdi.
 
“Bek klaster” korxonasiga qarashli mazkur xoʻjalikda joriy mavsumda gʻalladan 455 tonna hosil olinib, 314 million soʻmdan ziyod sof foyda koʻrilgan. Boʻshagan maydonga eksportbop dukkakli ekinlar ekilgan. Hozir 50 gektar maydonda gʻoʻza parvarishlanmoqda.
 
Fermerlar “Sardoba” suv ombori qurilgani, zararkunandalarga qarshi kurashish uchun Sirdaryo viloyatiga 10 milliard soʻmdan ziyod mablagʻ ajratilgani natijasida eng dolzarb masalalar hal etilib, yuqori hosil yetishtirilayotganini taʼkidladi.
 
Dalaga chiqishdan maqsad nima oʻzi? Daromad topish! Daromadni esa qoʻshimcha hosil taʼminlaydi. Shuning uchun terimgacha har bir tupga kamida beshtadan koʻsak, gektariga besh sentnerdan paxta qoʻshishga harakat qilish kerak, dedi Shavkat Mirziyoyev.
 
Shu yerda viloyat tumanlari va sektorlar rahbarlari, nuroniylar, fermer va tadbirkorlar bilan uchrashuv boʻldi. Unda qishloq xoʻjaligi va kichik biznesni rivojlantirish, aholi salomatligini mustahkamlash, jinoyatchilikning oldini olish borasida amalga oshirilayotgan ishlar haqida soʻz bordi.
 
Joriy yil fevral oyidagi tashrif davomida ishlab chiqilgan, umumiy qiymati 2,2 milliard dollar boʻlgan 2 yillik hududiy investitsiya dasturini bajarish doirasida birinchi yarim yillikda oʻtgan yilning shu davriga nisbatan 2 barobar koʻp kapital qoʻyilmalar oʻzlashtirilgan.
 
Yangiyer shahrida qiymati 600 million dollar boʻlgan, yiliga 400 ming tonna ammiak va 660 ming tonna karbamid ishlab chiqaradigan kimyo zavodi mamlakatimiz iqtisodiyotida muhim oʻrin tutuvchi majmua boʻlishi qayd etildi.
 
Sirdaryo issiqlik elektr stansiyasi energobloklarini modernizatsiya qilish, 2020-2023 yillarda mazkur stansiya yonida har biri 1 ming 300 mega-vatt quvvatga ega boʻlgan 2 ta yangi issiqlik elektr stanitsiyasini qurish, “Farhod” gidro elektr stansiyasini modernizatsiya qilish va “Sardoba” suv omborida kichik GES qurishning ahamiyati taʼkidlandi.
 
Ushbu elektr stansiyalaridagi ishlar yakunlanganidan keyin viloyatdagi mavjud quvvatlar 2 ming 774 mega-vattga, elektr energiya ishlab chiqarish hajmi 23,5 milliard kilovatt soatga oshadi. Eng muhimi, yiliga 2,5 milliard kub metr tabiiy gaz, qariyb 500 million dollar mablagʻ tejaladi.
 
Sirdaryo viloyatida bu yilgi paxta hosili uchun 73 ming gektar maydonga chigit qadalgan. Bahor seryogʻin kelgani oqibatida ayrim maydonlar buzilib, qayta urugʻ ekilgan.
 
Viloyat va soha mutasaddilariga qoloq maydonlarning har bir konturida nazoratni yoʻlga qoʻyib, biostimulyatorlar bilan ishlov berish, barcha agrotexnik tadbirlarni tizimli tashkil etish boʻyicha topshiriqlar berildi.
 
Paxtaning xarid narxi oʻtgan yilgiga nisbatan qariyb 1,3 barobarga koʻpaytirilgani fermerlarning manfaatdorligini oshirgani qayd etildi.
 
Davlatimiz rahbari yirik sanoat korxonalari boʻlmagan viloyatda yalpi hududiy mahsulotni oʻstirish, aholini ish bilan taʼminlashning asosiy manbai kichik biznes boʻlishi kerakligini taʼkidladi.
 
Viloyatda jinoyatchilikning oldini olish boʻyicha yangi tizim ishga tushgan. Unga asosan, Guliston shahrida 4, Sirdaryo tumanida 2 ichki ishlar boʻlimi ochilib, ular tarkibida, shuningdek, qolgan tumanlar ichki ishlar boʻlimlarida xotin-qizlar boʻyicha inspektorlar lavozimi joriy etilgan. Natijada viloyatda jinoyatchilik soni oʻtgan yillarga nisbatan 38 foizga kamaydi.
 
Ikki yil avval Sirdaryo viloyati tibbiyot yoʻnalishida qoloq hududlardan edi. Prezident topshirigʻi bilan bir yil ichida viloyat kardiologiya, narkologiya dispanserlari, Guliston, Mirzaobod tumanlarida, Shirin shahrida shifoxonalar foydalanishga topshirildi. Umuman, 33 tibbiyot obyekti uchun 47 milliard soʻm mablagʻ ajratildi. 2019-yilning oʻzida viloyat endokrinologiya va teri-tanosil kasalliklari dispanserlari, Guliston shahar tugʻruq majmui qurib bitkazildi. Sirdaryo, Xovos tumanlari yuqumli kasalliklar shifoxonasi, Boyovut tuman shifoxonasi va koʻp tarmoqli poliklinikasi, Guliston shahar koʻp tarmoqli poliklinikasi foydalanishga topshirildi.
 
Viloyatdagi tibbiyot muassasalari 2018-yilda 1 million dollarlik tibbiy jihozlar bilan taʼminlangan boʻlsa, 2019-yilda shu maqsad uchun 4 million dollar mablagʻ ajratildi.
 
Dastlab Boyovut tumani va Guliston shahrida namuna tariqasida tashkil etilgan tibbiy xizmat koʻrsatish tizimidan endilikda viloyat miqyosida foydalanilmoqda. Barcha tibbiyot muassasalari internet tarmogʻiga ulanib, elektron poliklinika, elektron navbat tizimi yoʻlga qoʻyilmoqda. Viloyatda tibbiy sugʻurta boʻyicha ham ilgʻor tajriba oʻzlashtirilmoqda.
 
Davlatimiz rahbari viloyatda jinoyatchilikning, ayniqsa, yoshlar va xotin-qizlar orasida huquqbuzarliklarning oldini olish, aholi salomatligini taʼminlash, taʼlim tizimini takomillashtirish, kichik biznesni rivojlantirish, bunyodkorlik ishlari koʻlamini kengaytirish kabi masalalar boʻyicha zarur topshiriqlar berdi.
 
Davlatimiz rahbarining viloyatlarga safarlari hamisha ulkan yangilanishlarni boshlab beradi. Ular natijasida xalq farovonligini yuksaltirish, iqtisodiyotni rivojlantirish, madaniy-maʼrifiy hayotni boyitish, shaharu qishloqlar qiyofasini oʻzgartirishga xizmat qiladigan yirik loyihalar amalga oshiriladi. Havas maskaniga aylanib borayotgan Xovos tumani shu fikrning yana bir yorqin dalili boʻladi.
 
OʻzA

Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 15-iyul kuni uzluksiz professional taʼlim tizimini yanada takomillashtirish masalalari boʻyicha yigʻilish oʻtkazdi. 

Bugungi kunda barcha soha va tarmoqlarda ulkan ishlar amalga oshirilmoqda. Hududlarda yangi korxonalar ishga tushirilib, ijtimoiy infratuzilma rivojlantirilmoqda. Oldinda yana katta reja va maqsadlar bor. 

Bularning barchasi malakali mutaxassislarga boʻlgan talabni oshirmoqda. Chunki har bir sohaning rivoji, loyihalarning ijrosi yetuk kadrlarga bogʻliq. 

Shu bois keyingi yillarda taʼlim tizimi modernizatsiya qilinib, oʻqitishning zamonaviy shakl va texnologiyalari joriy etilmoqda. Hududlarda yangi, shu jumladan, xorijiy taʼlim muassasalari tashkil etilib, talab yuqori boʻlgan mutaxassislar tayyorlashga sharoit yaratilmoqda. 

Yigʻilishda oʻrta boʻgʻin mutaxassislari va ishchi kasblar boʻyicha kadrlar tayyorlashning samarali tizimini yoʻlga qoʻyish masalalari muhokama qilindi. 

Kollejlar negizida professional taʼlim muassasalarining yangi tarmogʻini shakllantirish vazifasi qoʻyildi. Ushbu muassasalarda boshlangʻich, oʻrta va oʻrta maxsus professional taʼlim dasturlari asosida kadrlar tayyorlanadi. Oʻqitish muddatlari zarur bilim, malaka va koʻnikmalarning murakkabligiga qarab turlicha boʻladi. 

Yigʻilishda ushbu tizimni joriy qilishdan oldin uning metodologiyasini yaratish, taʼlim dasturlarini xalqaro talablar asosida yangidan ishlab chiqib, oʻqituvchi va ishlab chiqarish ustalarini tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirish zarurligi taʼkidlandi. Yoshlarni kasb-hunarga qiziqtirish va ragʻbatlantirish boʻyicha taklif kiritish yuzasidan topshiriqlar berildi.

Davlatimiz rahbari yangi professional taʼlim tizimini mehnat bozori talablari bilan uygʻunlashtirish masalasiga alohida toʻxtaldi. 

Joylarda ishsizlik kuzatilayotgan bir paytda ishchi kasblar boʻyicha mutaxassislarga katta ehtiyoj borligi qayd etildi. Masalan, yengil sanoatda 46 ming, qurilishda 104 ming, metallga ishlov berish boʻyicha 71 ming, xizmat koʻrsatish sohasida 67 ming nafar mutaxassis yetishmayapti. Bu taʼlim va ishlab chiqarish oʻrtasida muloqot va yaqin hamkorlik yoʻqligi oqibatidir. 

Shu bois bitiruvchining ishga joylashishi yoki oʻz biznesini yoʻlga qoʻyishi taʼlim muassasalari faoliyatining asosiy mezoni boʻlishi kerakligi qayd etildi. 

Prezident yangi professional taʼlim tizimi boʻyicha taklif etilgan chora-tadbirlarni yanada takomillashtirish yuzasidan koʻrsatmalar berdi.

 

OʻzA

Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining  q a r o r i

Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 11-iyuldagi PF-5763-son “Oliy va oʻrta maxsus taʼlim sohasida boshqaruvni isloh qilish chora-tadbirlari toʻgʻrisida”gi Farmoni ijrosini taʼminlash maqsadida:

1. Quyidagilar Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligining asosiy vazifalari etib belgilansin:

oliy va oʻrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi sohasida zamonaviy bilim va yuksak maʼnaviy-axloqiy fazilatlarga ega, mustaqil fikrlaydigan yuqori malakali kadrlar tayyorlashga qaratilgan yagona davlat siyosatini amalga oshirish;

zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalari va chet tillarini chuqur oʻzlashtirgan kadrlarni tayyorlashning yuqori darajasi va sifatini taʼminlash;

idoraviy mansubligidan qatʼiy nazar barcha oliy va oʻrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi muassasalari faoliyatini muvofiqlashtirish, oʻquv-pedagogik va ilmiy-uslubiy rahbarlikni amalga oshirish, mutaxassislar tayyorlash sifati, taʼlim mazmuni va darajasining davlat taʼlim standartlari va malaka talablariga mosligini taʼminlash;

taʼlimning yangi pedagogik texnologiyalari va oʻqitish uslublarini joriy etishning xalqaro amaliyotga muvofiq taʼlim jarayonini tashkil etish, oʻquv rejalari va fan dasturlarini takomillashtirish, oʻqitishning zamonaviy shakllari va axborot-kommunikatsiya texnologiya vositalarini joriy etgan holda oʻquv jarayonini sifat jihatidan yangilash;

iqtisodiyot tarmoqlari, fan va ijtimoiy sohani rivojlantirish ehtiyojlarini hisobga olgan holda taʼlim yoʻnalishlari va mutaxassisliklarini optimallashtirish, ishlab chiqarish va boshqa korxonalarda talabalar amaliyotini tashkil etish;

oliy va oʻrta maxsus, kasb-hunar taʼlimining maʼnaviy-axloqiy mazmunini kuchaytirish, yoshlarni mustaqillik gʻoyalariga sadoqat, milliy qadriyatlarga hurmat, insonparvarlik va yuksak maʼnaviy gʻoyalar asosida vatanparvarlik ruhida tarbiyalash, yot gʻoya va mafkuralarga qarshi immunitetni mustahkamlash;

oliy taʼlim muassasalarida ilmiy-tadqiqot ishlarini samarali tashkil etish, tadqiqot natijalarini amaliyotga keng joriy etish, ilmiy ishlanmalarni tijoratlashtirish, oliy taʼlim, fan va ishlab chiqarishning oʻzaro mustahkam integratsiyasini taʼminlash, ilmiy-tadqiqot ishlariga iqtidorli yoshlarni keng jalb etish hamda ularni har tomonlama qoʻllab-quvvatlash;

taʼlim muassasalarini zimmasiga yuklangan vazifalarni yuqori professional darajada bajarishga qodir rahbar va pedagog kadrlar bilan taʼminlash, ularni tizimli ragʻbatlantirish choralarini koʻrish;

oliy va oʻrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi muassasalarining rahbar va pedagog kadrlarini tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirishning uzluksiz tizimini tashkil etish va takomillashtirish, ularning kasbiy mahorati sifati va darajasini muntazam oshirib borishi uchun sharoitlar yaratish, xorijiy davlatlarda malaka oshirish va stajirovka oʻtashni tashkil etish;

zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish orqali talabalar, oʻqituvchilar va yosh tadqiqotchilarning jahon taʼlim resurslari, ilmiy adabiyotlar elektron katalogi va maʼlumotlar bazasidan foydalanish imkoniyatlarini kengaytirish;

xalqaro aloqalarni kengaytirish va mustahkamlash, hamkorlikdagi qoʻshma oliy va oʻrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi dasturlarini amalga oshirish, sohada erishilgan yutuqlarni xalqaro miqyosda keng yoritish;

ish beruvchilarning ehtiyojlari va takliflari, ilgʻor xorijiy tajriba, iqtisodiyotning real sektoridagi tarkibiy oʻzgarishlarni hisobga olgan holda kasb-hunar kollejlarida mehnat bozorida talab yuqori boʻlgan mutaxassislarni tayyorlash uchun oʻquv rejalari va dasturlar ishlab chiqilishini tashkil etish;

oʻquv va ilmiy laboratoriya bazalarini modernizatsiya qilish, zamonaviy asbob-uskunalar bilan jihozlash, sport-sogʻlomlashtirish va ijtimoiy infratuzilmani rivojlantirish boʻyicha chora-tadbirlarni amalga oshirish.

2. Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligining Kasb-hunar taʼlimi markazi (keyingi oʻrinlarda – Markaz) tugatilganligi maʼlumot uchun qabul qilinsin.

3. Quyidagilar:

Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligining Kasb-hunar taʼlimi markazi huzuridagi Kasb-hunar taʼlimi tizimini innovatsion rivojlantirish, pedagog kadrlarning malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash instituti negizida Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligi huzuridagi Pedagogik innovatsiyalar, kasb-hunar taʼlimi boshqaruv hamda pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish instituti;

Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligining Kasb-hunar taʼlimi markazi huzuridagi Metrologik nazorat xizmati negizida Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligi huzuridagi Oʻquv ustaxonalari, texnik reglamentlar va metrologik nazorat xizmati;

Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligining Kasb-hunar taʼlimi markazining Qoraqalpogʻiston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar kasb-hunar taʼlimi hududiy boshqarmalari negizidaOʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligi Qoraqalpogʻiston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar Kasbiy taʼlimni rivojlantirish va muvofiqlashtirish hududiy boshqarmalari;

Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligi huzuridagi Oliy va oʻrta maxsus, kasb-hunar taʼlimini rivojlantirish markazi negizida Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligi huzuridagi Oliy taʼlimni rivojlantirish tadqiqotlari va ilgʻor texnologiyalarni tatbiq etish markazi tashkil etilsin.

4. Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligi (keyingi oʻrinlarda – Vazirlik) markaziy apparati tuzilmasiga oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirining yoshlar, maʼnaviyat va maʼrifat masalalari boʻyicha oʻrinbosarilavozimi kiritilsin.

5. Quyidagilar:

Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligining tashkiliy tuzilmasi 1-ilovaga muvofiq;

Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligi markaziy apparatining boshqaruv xodimlari umumiy cheklangan soni 119 nafardan iborat boʻlgan tuzilmasi 2-ilovaga muvofiq;

Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligi Qoraqalpogʻiston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar Kasbiy taʼlimni rivojlantirish va muvofiqlashtirish hududiy boshqarmasining namunaviy tuzilmasi 3-ilovaga muvofiq;

Oliy va oʻrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi sifatinioshirish boʻyicha kompleks chora-tadbirlar rejasi 4-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.

6. Oʻzbekiston Respublikasi oliy va oʻrta maxsus taʼlim vaziriga:

Vazirlik markaziy apparati, Qoraqalpogʻiston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar Kasbiy taʼlimni rivojlantirish va muvofiqlashtirish hududiy boshqarmalari, shuningdek, idoraviy boʻysunuvidagi tashkilotlar tuzilmasiga belgilangan shtatlar soni doirasida oʻzgartirishlar kiritish;

Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligining Oliy taʼlim muassasalarini rivojlantirish jamgʻarmasi yoki qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobidan davlat organlari va tashkilotlari, loyiha institutlari, taʼlim muassasalari, ishlab chiqarish tashkilotlari, shuningdek, xalqaro va xorijiy kompaniyalar yuqori malakali mutaxassis va ekspertlarini konsultant sifatida ishga jalb etish, ularning mehnatiga haq toʻlash va boshqa toʻlovlari miqdorlarini shartnoma asosida mustaqil belgilash huquqi berilsin.

7. Shunday tartib oʻrnatilsinki, unga muvofiq:

a) oliy taʼlim muassasalarining tuzilmalari tegishli oliy taʼlim muassasalari rektorlari (mahalliy oliy taʼlim muassasalari filiallari direktorlari) tomonidan oliy taʼlim muassasalari uchun belgilangan normativlarga muvofiq boʻysunuvi boʻyicha tegishli vazirlik va idora bilan kelishilgan holda tasdiqlanadi;

b) davlat va davlat ulushi mavjud boʻlgan oliy taʼlim muassasasining rektori (xorijiy oliy taʼlim muassasasi filialining mahalliy rektori yoki direktori, ijrochi direktori) boʻysunuvi boʻyicha tegishli vazirlik va idora rahbarining tavsiyasiga koʻra Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi bilan kelishilgan holdaVazirlar Mahkamasi tomonidan lavozimga tayinlanadi va lavozimidan ozod etiladi;

v) davlat va davlat ulushi mavjud boʻlgan oliy taʼlim muassasasining prorektorlari (mahalliy oliy taʼlim muassasasining filiali direktori, uning oʻrinbosarlari, xorijiy oliy taʼlim muassasasi direktori oʻrinbosarlari) oliy taʼlim muassasasi rektorining tavsiyasiga asosan boʻysunuvi boʻyicha tegishli vazirlik va idora rahbari tomonidan lavozimga tayinlanadi va lavozimidan ozod etiladi, bunda:

oʻquv ishlari boʻyicha prorektor (filial direktori oʻrinbosari) lavozimiga nomzod Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligi;

yoshlar bilan ishlash boʻyicha prorektor (filial direktori oʻrinbosari) lavozimiga nomzod Oʻzbekiston yoshlar ittifoqi Markaziy Kengashi;

ilmiy ishlar va innovatsiyalar boʻyicha prorektor (filial direktori oʻrinbosari) lavozimiga nomzod Oʻzbekiston Respublikasi Innovatsion rivojlanish vazirligi bilan kelishiladi;

g) oliy taʼlim muassasalari:

huzuridagi ilmiy-tadqiqot muassasalarimalaka oshirish va qayta tayyorlash muassasalari rahbarlari, akademik litseylar direktorlari, boʻysunuvi boʻyicha tegishli vazirlik va idora bilan kelishilgan holda oliy taʼlim muassasasiningrektori tomonidan lavozimga tayinlanadi va lavozimidan ozod etiladi;

fakultet dekanlari oliy taʼlim muassasasining rektori tomonidan lavozimga tayinlanadi va lavozimidan ozod etiladi;

d) Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligining Kasbiy taʼlimni rivojlantirish va muvofiqlashtirish hududiy boshqarmalari boshliqlari, shuningdek, Vazirlikka idoraviy mansub tashkilotlar va muassasalar rahbarlari oliy va oʻrta maxsus taʼlim vaziri tomonidan lavozimga tayinlanadi va lavozimidan ozod etiladi;

ye) kasb-hunar taʼlimi muassasalari:

direktorlari boʻysunuvi boʻyicha tegishli vazirlik va idora rahbari tomonidan lavozimga tayinlanadi va lavozimidan ozod etiladi;

direktorining oʻrinbosarlari boʻysunuvi boʻyicha tegishli vazirlik va idora bilan kelishilgan holda kasb-hunar taʼlimi muassasalari direktori tomonidan, shuningdek, akademik litsey direktori oʻrinbosarlari oliy taʼlim muassasasi rektori bilan kelishilgan holda akademik litsey direktori tomonidan lavozimga tayinlanadi va lavozimidan ozod etiladi.

8. Vazirlik, Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi, Moliya vazirligi, Qoraqalpogʻiston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklarining 2020-yildan boshlab taʼlim xizmatlari bozorida oliy taʼlim muassasalarining ayrim bakalavriat taʼlim yoʻnalishlari va magistratura mutaxassisliklariga talab yuqoriligi va moliyaviy barqarorligini inobatga olib, ularni bosqichma-bosqich oʻzini oʻzi moliyalashtirish tizimiga oʻtkazish toʻgʻrisidagi taklifiga rozilik berilsin.

Vazirlik Oʻzbekiston Respublikasi Moliya vazirligi, tasarrufida oliy taʼlim muassasalari boʻlgan vazirlik va idoralar bilan birgalikda oliy taʼlim muassasalarini bosqichma-bosqich oʻzini oʻzi moliyalashtirish tizimiga oʻtkazish tartibini 2019-yil 1-sentyabrga qadar ishlab chiqsin va belgilangan tartibda Vazirlar Mahkamasiga kiritsin.

9. Oʻzini oʻzi moliyalashtirish tizimiga oʻtayotgan oliy taʼlim muassasalariga quyidagi huquqlar berilsin:

 a) yuqori malakali mutaxassislarni jalb etish, koʻrsatiladigan taʼlim xizmatlari sifatini oshirish maqsadida xodimlarga ustamalar va moddiy ragʻbatlantirishning boshqa turlari miqdorlarini mustaqil belgilash;

 b) iqtidorli, shuningdek, aholining ijtimoiy himoyaga muhtoj qatlamlaridan boʻlgan talabalarni moddiy ragʻbatlantirish va qoʻllab-quvvatlash;

v) saqlash xarajatlari, vazifa va majburiyatlarni bajarish, oʻqitishning innovatsion shakl va uslublarini joriy etish hamda xodimlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish, moddiy-texnik bazani mustahkamlash, dasturiy taʼminotlar, zamonaviy axborot-kommunikatsiya vositalari, oʻquv va ilmiy laboratoriyalar hamda sarflanadigan laboratoriya materiallarini (reaktivlar, kimyoviy idish, butlovchi, biologik materiallar va boshqa obyektlar), shu jumladan, kitoblar, jurnallar, oʻquv adabiyotlari xarid qilish va chop ettirish uchun mablagʻlarni mustaqil sarflash;

g) oliy taʼlim muassasasi infratuzilmasiga servis xizmatlari koʻrsatishning alohida turlari, jumladan, bino va inshootlar, talabalar turar joylari, sport obyektlaridan foydalanish, ularni tozalash, taʼmirlash, kompyuter texnikasi va telekommunikatsiya tarmoqlarini saqlash va yuridik xizmatlar koʻrsatishni autsorsing shartlarida tashkil etish;

d) boʻysunuvi boʻyicha tegishli vazirlik va idora bilan kelishilgan holda:

oliy taʼlim muassasasining ilmiy-pedagogik salohiyati, uning moddiy-texnik bazasi imkoniyatlarini inobatga olib, talabalarni toʻlov-kontrakt asosida oʻqishga qabul qilish parametrlarini belgilash, yangi bakalavriat taʼlim yoʻnalishlari va magistratura mutaxassisliklarini ochish;

oliy taʼlim muassasasini oʻzini oʻzi toʻliq moliyaviy taʼminlash miqdoridan kelib chiqib, toʻlov-kontrakt asosida oʻqitish qiymatini belgilash.

10. Oʻzbekiston Respublikasi Moliya vazirligi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi, Investitsiyalar va tashqi savdo vazirligi, Vazirlik hamda tasarrufida oliy taʼlim muassasalari boʻlgan vazirlik va idoralar bilan birgalikda har bir oliy taʼlim muassasasining yoʻnalishi va xususiyatidan kelib chiqqan holda ularning jihozlanishi alohida yondashuvni talab etayotganligini inobatga olib, Investitsiya dasturlari doirasida oʻquv-laboratoriya uskunalari, axborot-kommunikatsiya vositalari va boshqa texnikalar bilan jihozlash uchun ajratiladigan mablagʻlarni toʻgʻridan-toʻgʻri oliy taʼlim muassasalariga moliyalashtirish orqali ular tomonidan oʻrnatilgan tartibda xaridlar amalga oshirilishini taʼminlasin.

11. Belgilansinki:

a) toʻlov-kontrakt asosida taʼlim olayotgan talabalar uchun kontrakt toʻlovlarini amalga oshirish muddatlari oliy taʼlim muassasasi rektori (mahalliy oliy taʼlim muassasasining filiali direktori) tomonidan uzaytiriladi;

b) mahalliy va xorijiy oliy taʼlim muassasalarining oʻzaro kelishuvi doirasida amalga oshirilayotgan qoʻshma taʼlim dasturlari, jumladan, qoʻshma fakultetlarda:

 talabalarni qabul qilish tartibi, toʻlov-kontrakt asosida oʻqitish qiymati hamda mahalliy va xorijiy professor-oʻqituvchilar mehnatiga haq toʻlash miqdorlari hamkor xorijiy oliy taʼlim muassasalari bilan kelishuv asosida;

oʻqishga qabul qilish parametrlari, taʼlim yoʻnalishlari va mutaxassisliklarini tasdiqlash hamkor xorijiy oliy taʼlim muassasalari, boʻysunuvi boʻyicha tegishli vazirlik va idora hamda Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligi bilan kelishilgan holda oliy taʼlim muassasasi tomonidan amalga oshiriladi;

v) talaba-yoshlar oʻrtasida sport musobaqalarini keng ommalashtirish va rivojlantirish maqsadida oliy taʼlim muassasalari sport klublarini saqlash, sport musobaqalari va ommaviy jismoniy tarbiya tadbirlarini oʻtkazish hamda ishtirokchilarni kiyim-kechak bilan taʼminlashni moliyalashtirish oliy taʼlim muassasalarining toʻlov-kontrakt asosida oʻqitishdan tushadigan mablagʻlari hisobidan amalga oshiriladi.

12. 2022-yil 1-yanvarga qadar:

oliy taʼlim muassasalari tomonidan oʻrnatilgan tartibda shakllantiriladigan roʻyxat boʻyicha oʻqitishning toʻlov-kontrakt shaklidan tushgan mablagʻlar doirasida oliy taʼlim muassasalari va ular huzuridagi ilmiy-tadqiqot muassasalari faoliyatini taʼminlash uchun olib kelinadigan kitoblar, jurnallar, oʻquv adabiyotlari, dasturiy taʼminotlar, zamonaviy axborot-kommunikatsiya vositalari, oʻquv va ilmiy laboratoriyalar hamda sarflanadigan laboratoriya materiallari (reaktivlar, kimyoviy idish, butlovchi, biologik materiallar va boshqa obyektlar) bojxona toʻlovlarini toʻlashdan (bojxona rasmiylashtiruvi yigʻimlaridan tashqari);

Oʻzbekiston Respublikasidagi oliy taʼlim muassasalari bilan oʻzaro kelishuv boʻyicha qoʻshma dasturlar (fakultetlar va akademik dasturlar) hamda filiallar (markazlar) shaklida kadrlar tayyorlashni yoʻlga qoʻygan chet el oliy taʼlim muassasalari ularning Oʻzbekiston Respublikasida amalga oshirayotgan oliy taʼlim faoliyati doirasida olingan daromadlari boʻyicha barcha turdagi soliqlar, shuningdek, chet ellik xodimlarning mehnatiga haq toʻlash fondi qismi boʻyicha yagona ijtimoiy toʻlov toʻlashdan ozod etilsin.

13. Vazirlik:

bir oy muddatda Oʻzbekiston Respublikasi Oliy va oʻrta maxsus taʼlim vazirligi toʻgʻrisidagi nizomni Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritsin;

manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda qonun hujjatlariga ushbu qarordan kelib chiqadigan oʻzgartirish va qoʻshimchalar toʻgʻrisida ikki oy muddatda Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin.

14. Mazkur qarorning ijrosini nazorat qilish Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining maslahatchisi A.A.Abduvaxitov va Oʻzbekiston Respublikasi Bosh vazirining oʻrinbosari A.A.Abduhakimov zimmasiga yuklansin.

Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti                                                                        Sh.MIRZIYOYEV

Toshkent shahri                                                                                                          2019-yil 11-iyul

 

 

O'zA

Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining  q a r o r i

Mamlakatda soliq siyosatini takomillashtirish, soliq maʼmuriyatchiligi samaradorligini oshirish, soliq yukini izchil kamaytirish, soliq tizimini soddalashtirish va soliq hisobotlarini tubdan qisqartirish yuzasidan kompleks chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda.

Oʻzbekiston Respublikasining soliq siyosatini takomillashtirish konsepsiyasining amaliyotga joriy etilishi natijasida mehnatga haq toʻlash jamgʻarmasiga soliq yuki kamaytirildi, aylanma mablagʻlardan olinadigan soliqlar optimallashtirildi, davlat maqsadli jamgʻarmalariga majburiy ajratmalarni bekor qilish va yuridik shaxslardan olinadigan foyda soligʻi stavkasini kamaytirish orqali soliq tizimi qayta koʻrib chiqildi.

Soliq tizimini yanada takomillashtirish, iqtisodiyotda xufiyona aylanmani qisqartirish va Oʻzbekiston Respublikasi soliq siyosatini takomillashtirish konsepsiyasining asosiy yoʻnalishlarini amalga oshirish maqsadida:

1. Shunday tartib oʻrnatilsinki, unga muvofiq tadbirkorlik subyektlari aniqlangan soliqqa oid huquqbuzarlikni tan olib, davlat soliq xizmati organlarining soliqqa oid huquqbuzarlik uchun javobgarlikka tortish toʻgʻrisidagi qarorini olgan kundan eʼtiboran oʻn kun muddat ichida moliyaviy jarimalarni ixtiyoriy ravishda toʻlasa, tadbirkorlik subyektlarining mansabdor shaxslari yoki xodimlari yoxud tadbirkorlik faoliyati bilan shugʻullanuvchi fuqarolar mazkur huquqbuzarlik uchun qonun hujjatlarida belgilangan jinoiy va maʼmuriy javobgarlikdan ozod etiladi.

2. Belgilab qoʻyilsinki, 2020-yil 1-yanvardan boshlab:

qoʻshilgan qiymat soligʻini toʻlashga oʻtadigan yuridik shaxslar va yakka tartibdagi tadbirkorlar davlat soliq xizmati organlarida ushbu soliqning toʻlovchisi sifatida majburiy hisobga olinadi va bu qoʻshilgan qiymat soligʻi summasini hisobga olishning sharti hisoblanadi;

qoʻshilgan qiymat soligʻini toʻlashga oʻtishda ushbu soliq summasi qoʻshilgan qiymat soligʻini toʻlashga oʻtilgan sanadan avvalgi oxirgi 12 oyda xarid qilingan tovar-moddiy zaxiralarning tasdiqlangan qoldiqlari boʻyicha realizatsiya hajmiga mos keladigan ulushda hisobga olinadi;

qoʻshilgan qiymat soligʻini toʻlashga oʻtish yoki yagona soliq toʻlovini toʻlashni rad etish toʻgʻrisidagi xabarnoma qoʻshilgan qiymat soligʻini toʻlashga oʻtiladigan oy boshlanishidan oldin oʻn ish kunidan kechiktirmasdan taqdim etiladi.

3. Quyidagilar:

Soliq maʼmuriyatchiligini takomillashtirish strategiyasi (keyingi oʻrinlarda – Strategiya) 1-ilovaga muvofiq;

Soliq maʼmuriyatchiligini takomillashtirish strategiyasini amalga oshirish boʻyicha “Yoʻl xaritasi” (keyingi oʻrinlarda – “Yoʻl xaritasi”) 2-ilovaga muvofiq maʼqullansin.

Belgilansinki, “Yoʻl xaritasi”da nazarda tutilgan tadbirlarni amalga oshirish bilan bogʻliq xarajatlar Oʻzbekiston Respublikasi Davlat soliq qoʻmitasining asoslangan hisob-kitoblari boʻyicha har yili ajratiladigan byudjet mablagʻlari, Davlat soliq qoʻmitasining byudjetdan tashqari mablagʻlari, xalqaro moliya institutlarining mablagʻlari, shuningdek, qonun hujjatlari bilan taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobidan moliyalashtiriladi.

4. Oʻzbekiston Respublikasi Moliya vazirligi va Davlat soliq qoʻmitasi:

a) uch oy muddatdaOʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga quyidagilarni nazarda tutuvchi takliflarni kiritsin:

chet el fuqarolari tomonidan Oʻzbekiston Respublikasi chegarasini kesib oʻtishda xarid qilingan tovarlar uchun toʻlangan qoʻshilgan qiymat soligʻini qaytarish (“tax free”) tartibini belgilash;

coliqlar boʻyicha toʻlovlarni keyinchalik boʻlib-boʻlib foizi bilan qaytarish orqali kamaytirishni nazarda tutuvchi “investitsiyaviy soliq kreditlari” institutini joriy etish;

soliq toʻlovchi – yuridik shaxs yoki yakka tartibdagi tadbirkor unga nisbatan qoʻllanilgan moliyaviy jarimalar toʻgʻrisidagi qarorni olgan kundan boshlab, qoʻllanilgan moliyaviy jarimalar miqdorining 50 foizini oʻn kun davomida ixtiyoriy ravishda toʻlaganda, uni jarima summasining qolgan qismini toʻlashdan ozod etish boʻyicha moliyaviy jarimalarni undirishning soddalashtirilgan tartibini joriy etish;

yuridik shaxslar yoki yakka tartibdagi tadbirkorlar tomonidan soliq solishning soddalashtirilgan tartibini qoʻllash maqsadida yalpi tushumning chegaraviy miqdorini sunʼiy pasaytirishga qaratilgan xatti-harakatlarga (boʻlinish, yangi tadbirkorlik subyektlarini tashkil etish va boshqalar) chek qoʻyish choralarini koʻrish, mazkur holatlar aniqlanganda toʻlanishi lozim boʻlgan soliqlar summasiga davlat soliq xizmati organlari tomonidan tuzatish kiritish va ularni sud tartibida undirish mexanizmlarini joriy etish;

b) Oʻzbekiston Respublikasi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi bilan birgalikda 2019-yil 1-dekabrga qadar buxgalteriya hisobini amalga oshirish hamda soliq toʻlovchilar va soliq organlari oʻrtasida real vaqt rejimida maʼlumotlar almashish imkonini beradigan, soliq hisobotini topshirish tizimi bilan integratsiya qilingan buxgalteriya hisobining yagona axborot tizimini (keyingi oʻrinlarda – Yagona axborot tizimi) ishlab chiqsin va joriy qilsin.

5. Oʻzbekiston Respublikasi Transport vazirligi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi hamda Davlat soliq qoʻmitasi bilan birgalikda uch oy muddatda “UzTrans” yagona interaktiv axborot tizimi bazasida quyidagilarni taʼminlaydigan “Yuk tashishlar monitoringi” axborot platformasini (keyingi oʻrinlarda – Axborot platformasi) ishlab chiqishni taʼminlasin:

yuk tashuvchilar tomonidan tovarning kuzatuv hujjatlarini (schyot-faktura (invoys), yuk xati va boshqa hujjatlarni) roʻyxatdan oʻtkazish;

yuk joʻnatuvchilar va uni qabul qilib oluvchilar tomonidan real vaqt rejimida tovarlar harakatini monitoring qilish.

6. Shunday tartib oʻrnatilsinki, unga muvofiq 2020-yil 1-yanvardan boshlab:

Yagona axborot tizimidan foydalanuvchi tadbirkorlik subyektlarining moliyaviy-xoʻjalik faoliyati ushbu dasturiy mahsulotni qoʻllagan davrida tekshirilmaydi;

yuk tashuvchi tadbirkorlik subyektlari tomonidan tovarning kuzatuv hujjatlarini Axborot platformasida majburiy tartibda roʻyxatdan oʻtkazish tartibi joriy etiladi.

7. Oʻzbekiston Respublikasi Davlat soliq qoʻmitasi manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda:

a) ikki oy muddatda:

xoʻjalik yurituvchi subyektlarni davlat soliq xizmati organlarida qoʻshilgan qiymat soligʻi toʻlovchilari sifatida hisobga olish tartibini ishlab chiqsin;

onlayn nazorat-kassa mashinalari cheklari bilan tasdiqlangan xarajatlar boʻyicha jismoniy shaxslarga daromad, mol-mulk va yer soliqlari boʻyicha chegirmalar berish yoki cheklarda koʻrsatilgan qoʻshilgan qiymat soligʻining bir qismini qaytarib berish tartibini joriy etish yuzasidan Vazirlar Mahkamasiga asoslantirilgan takliflar kiritsin;

manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda qonun hujjatlariga mazkur qarordan kelib chiqadigan oʻzgartirish va qoʻshimchalar toʻgʻrisida Vazirlar Mahkamasiga taklif kiritsin;

b) 2020-yil 1-yanvardan boshlab:

davlat coliq xizmati organlari xodimlari faoliyatining samaradorligi va natijadorligi (KPI) koʻrsatkichlaridan kelib chiqib, ularni moddiy ragʻbatlantirish, xizmatda lavozimini oshirish, mukofotlash, intizomiy choralar qoʻllash tizimini joriy etsin;

Savdo-sanoat palatasi va Isteʼmolchilar huquqlarini himoya qilish jamiyatlari federatsiyasi bilan birgalikda insofli tadbirkorlarni ragʻbatlantirish va jamoatchilik nazoratini rivojlantirish maqsadida “Chekni talab qil va sovgʻa yutib ol” ommaviy aksiyalari oʻtkazilishini tashkil etsin;

v) Ctrategiyani amalga oshirishga qaratilgan normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarining sifatli ishlab chiqilishini taʼminlasin.

8. Oʻzbekiston Respublikasi Davlat soliq qoʻmitasi Oʻzbekiston Milliy teleradiokompaniyasi hamda boshqa manfaatdor idoralar bilan birgalikda ommaviy axborot vositalari va internet-resurslarda ushbu qarorning mohiyati va ahamiyati keng yoritilishini taʼminlasin hamda Ctrategiyani amalga oshirish doirasida ommaviy axborot vositalari, ilmiy doira va xorijiy ekspertlar, shuningdek, fuqarolik jamiyati institutlari vakillarini keng jalb etgan holda joylarda uchrashuvlar, seminarlar, davra suhbatlari va matbuot anjumanlarini tashkil etsin.

9. Mazkur qarorning ijrosini nazorat qilish Oʻzbekiston Respublikasining Bosh vaziri A.N.Aripov zimmasiga yuklansin.

Oʻzbekiston Respublikasi  Prezidenti                                                         Sh.MIRZIYOYEV

Toshkent shahri                                                                                          2019-yil 10-iyul

 

 

O'zA
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 4-iyul kuni qishloq xoʻjaligi mahsulotlarini chuqur qayta ishlash va oziq-ovqat tovarlari sifatini oshirish masalalariga bagʻishlangan yigʻilish oʻtkazdi.
 
Mamlakatimizda yiliga 20 million tonna meva-sabzavot yetishtiriladi. Lekin ularni sanoat usulida qayta ishlash darajasi atigi 15 foiz boʻlib, shundan 7-8 foizi eksport qilinmoqda. Infratuzilma yetarli emasligi tufayli yigʻishtirish va saqlash jarayonida 30 foiz mahsulotlar yoʻqotilmoqda.
 
Bu sohadagi imkoniyatlardan oqilona foydalanib, mahsulotlarni chuqur qayta ishlash kengaytirilsa, oziq-ovqat sanoatini yanada rivojlantirish va eksport hajmini oshirish mumkin.
 
Davlatimiz rahbari buning uchun, avvalo, qishloq xoʻjaligi mahsulotlarini yigʻish, tashish, saqlash, qayta ishlash, qadoqlash va eksport qilish jarayonlarini qamrab oladigan zamonaviy agrologistika markazlarini koʻpaytirish zarurligini taʼkidladi.
 
Bugungi kunda yurtimizda 31 ta agrologistika markazi, 1 ming 500 ta sovutkich omborlar bor. Ularda jami yetishtiriladigan meva-sabzavotning 4,5 foizinigina saqlash mumkin. Bu juda kam, albatta.
 
Shavkat Mirziyoyev oziq-ovqat mahsulotlari narxini barqaror saqlash, bozorga doimiy yetkazib berish uchun keng infratuzilma yaratish zarurligini taʼkidladi.
 
2025-yilga qadar sovutkichlar sonini 4 ming 500 taga, agrologistika markazlarini 140 taga yetkazish vazifasi qoʻyildi. Osiyo taraqqiyot bankining imtiyozli krediti ishtirokida Andijon, Samarqand va Toshkent viloyatlarida agrologistika markazlari barpo etish, Jizzax, Surxondaryo va Fargʻona viloyatlarida ham shu boradagi ishlarni boshlash yuzasidan topshiriqlar berildi.
 
Yigʻilishda mahsulot yetishtiruvchilar bilan qayta ishlovchi korxonalar oʻrtasida hamkorlik yoʻlga qoʻyilmagani koʻrsatib oʻtildi.
 
Masalan, meva-sabzavotning 65 foizi, goʻsht va sut mahsulotlarining 93-95 foizi dehqon xoʻjaliklari va aholi tomorqalarida yetishtirilmoqda. Biroq, shu mahsulotlarni qayta ishlovchi korxonalar 50-60 foiz quvvatda faoliyat yuritmoqda. Oʻtgan yili meva-sabzavotning 19 foizi, goʻsht va sut mahsulotlarining 16 foizigina sanoat darajasida qayta ishlangan, xolos.
 
– Kooperatsiya aholi yetishtirgan qishloq xoʻjaligi mahsulotlarini sanoatga jalb qilishning eng samarali yoʻli. Bu orqali, birinchidan, aholi daromadli boʻladi, ikkinchidan, sanoat uzluksiz xomashyo bilan taʼminlanadi, – dedi Prezident.
 
Shu borada yana bir misol. Odatda uzum, qovun, tarvuz, qovoq va anorning urugʻi tashlab yuboriladi. Xorijda bu urugʻlar qayta ishlanib, tansiq mahsulotlar tayyorlanadi. Xususan, bir kilogramm tarvuz urugʻi yogʻi jahon bozorida 28 dollar, anor urugʻiniki esa 350 dollar turadi. Yurtimizda ham ushbu mahsulotlarni yigʻib olish va qayta ishlash yoʻlga qoʻyilsa, yiliga 250 million dollarlik eksportbop mahsulot ishlab chiqarish imkoniyati yaratiladi.
 
Qishloq xoʻjaligi vazirligi, Veterenariya va chorvachilikni rivojlantirish davlat qoʻmitasi, Iqtisodiyot va sanoat vazirligiga har bir tumanda kamida beshtadan qishloq xoʻjaligi kooperatsiyalarini tashkil etish, ularni moliyaviy qoʻllab-quvvatlash vazifasi qoʻyildi.
 
Qishloq xoʻjaligi korxonalari qoʻshilgan qiymat soligʻiga oʻtayotgani ishlab chiqarish va ulgurji savdoni rivojlantirish bilan birga kooperatsiyani kengaytirishga ham zamin yaratishi qayd etildi.
 
Oziq-ovqat mahsulotlarining sifati, eksportdagi raqobatbardoshligi malakali laboratoriya tekshiruviga ham bogʻliq. Yigʻilishda bu borada ham qilinadigan ishlar koʻpligi koʻrsatib oʻtildi. Oziq-ovqat mahsulotlarini sinash boʻyicha Jahon savdo tashkilotining talablariga mos 775 ta standart boʻlsa, mamlakatimizda ularning 100 tasi joriy qilingani, 100 dan ortiq laboratoriyadan atigi 10 tasi xalqaro darajada akkreditatsiyadan oʻtgani tanqid qilindi. Bu korxonalarimiz mahsulotlarini eksport qilish, import tovarlarning esa sifatini tekshirishda qiyinchiliklar tugʻdirmoqda.
 
Shu bois “Oʻzstandart” agenligi, Sogʻliqni saqlash vazirligi va tegishli inspeksiyalarga oziq-ovqat sifati boʻyicha xalqaro standartlarni 500 taga yetkazish, toʻliq sinovlar oʻtkazish imkoniga ega laboratoriyalar tashkil etish boʻyicha koʻrsatmalar berildi.
 
Agrosanoatni jadal rivojlantirish, oziq-ovqat xavfsizligini taʼminlash uchun qishloq xoʻjaligi sohasida mega loyihalar ishlab chiqish va amalga oshirish zarurligi taʼkidlandi.
 
Muhokama qilingan chora-tadbirlar yuzasidan mutasaddilar oʻz taklif va mulohazalarini bildirdi.
 

 

OʻzA
Tugmani bosing Tinglash